پرداخت اینترنتی چیست؟
وقتی شما بدون حضور فیزیکی و تنها از طریق اینترنت محصول یا خدماتی را خریداری می کنید و با استفاده از کارت های اعتباری صورتحساب آن را پرداخت می کنید درواقع پرداخت اینترنتی انجام داده اید و پس از آن سفارش شما ثبت شده و در صف بررسی، بسته بندی و ارسال قرار خواهد گرفت.
فرآیند پرداخت اینترنتی
در حال حاضر انتشارات نوآور با فراهم آوردن درگاه های پرداخت رسمی بانک های ملت، ملی، پاسارگاد و شرکت زرین پال این امکان را فراهم آورده است که افراد بتوانند با استفاده از کلیه کارت های بانکی عضو شبکه شتاب، به آسانی مبلغ سفارش خود را پرداخت کرده و خرید اینترنتی انجام دهند.
این به این معنی نیست که فقط کارت های همین چند بانک قابلیت خرید اینترنتی را دارد، بلکه به این معناست که این بانکها امکاناتی را فراهم کرده اند که بتوان با تمام کارت های بانکی عضو شتاب نیز خرید اینترنتی کرد و این امکانات خود را در اختیار فروشگاههای اینترنتی قرار داده اند.
به این ترتیب شما پس از انتخاب محصولی که قصد خرید آن را دارید، می توانید پول آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایید تا سفارش شما ثبت شود.
با چه کارت هایی می توان خرید اینترنتی کرد
کارت بانک های ملت،ملی، صادرات، پارسیان، سامان، اقتصاد نوین، پاسارگاد، کشاورزی، توسعه صادرات و صنعت و معدن و بانک سینا و تمام بانک هایی که عضو شبکه شتاب هستند، امکان خرید اینترنتی دارند.

پارامتر های لازم برای خرید اینترنتی
در هنگام خرید اینترنتی ۴ پارامتر کارت بانکی از شما پرسیده می شود که در عکس زیر کنارشان ستاره قرمز زده شده است.

در ادامه به بررسی تک تک این پارامترها می پردازیم:
۱- شماره ۱۶ رقمی درج شده بر روی کارت
این شماره در کارت همه بانک ها، بر روی کارت درج شده است. نمونه شماره کارت درج شده بر روی کارت های بانک ملت در عکس زیر آمده است:

۲- رمز خرید اینترنتی یا رمز دوم
رمز خرید اینترنتی، با رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاههای خود پرداز ATM وارد می نمائید متفاوت می باشد. حتی این رمز با رمز اینترنت بانک که حساب خود را از طریق اینترنت چک می کنید، نیز متفاوت است.
در اکثر بانک ها زمانی که کارت خود را تحویل می گیرید، رمز خرید اینترنتی ندارید. برای فعال کردن رمز خرید اینترنتی یکی از کارهای زیر را انجام دهید:
۱- اکثر بانک ها امکان تعریف رمز خرید اینترنتی را در دستگاههای ATM خود قرار داده اند. به دستگاه خودپرداز بانک خود مراجعه کنید. کارت خود را وارد کنید و بخش عملیات رمز را انتخاب کنید. در بخش رمز دوم یا رمز اینترنتی، رمز خود را تعریف کنید.
۲- به شعبه بانک خود مراجعه کنید و بگویید می خواهم رمز خرید اینترنتی دریافت کنم. اگر بانکتان بانک خوبی باشد حتماً راهنمایی می شوید.
از اواخر سال ۱۳۹۸، رمز دوم کارت های بانکی برای خریدهای بالای ۱۰۰ هزار تومان بلااستفاده شده و شما باید از رمز پویا استفاده نمایید.
۳- کد CVV2
کد CVV2 به صورت یک عدد ۳رقمی (و به ندرت ۴رقمی) مانند شمارۀ ۱۶رقمی حک شده روی کارت، بر روی اکثر کارت ها حک شده است. مثلاً روی کارت های بانک های ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیان و… به صورت یک عدد ۳رقمی حک شده است. یا در برخی کارت های بانک ملت ۳ رقمی است و عکس آن را در زیر مشاهده می نمایید.
در برخی کارت های بانک تجارت، کد CVV2 به صورت رقم ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بعد از ۱۶رقم شماره کارت حک شده است.

۴- تاریخ انقضاء
تاریخ انقضاء هم روی اغلب کارت های بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، نگران نباشید. از عدد ۱۲ به جای ماه و از ۹۹ به جای سال انقضای کارت استفاده نمایید.
مشکلات احتمالی پرداخت اینترنتی
سیستم پرداخت اینترنتی توسط بانک های عامل به گونه ای طراحی شده است که هم ایمن باشد و هم ساده و کمترین نیاز به راهنمایی را برای خریدار ایجاد نماید. اما با این وجود برخی اوقات ممکن است مسائلی در هنگام خرید اینترنتی به وقوع بپیوندد.
مثلاً ممکن است در هنگام پرداخت شبکه بانکی قطع شود و پرداخت ناموفق انجام شود.
معمولاً بدترین حالتی که ممکن است به وقوع بپیوندد این است که پول از حساب شما کسر شود، ولی به حساب فروشنده واریز نشود. اما نگران نباشید. در این حالت معمولاً پول شما در حساب های واسط بانک است.
نهایتاً خود بانک می باید مغایرت ها را رفع کند. منتظر بمانید و اگر تا ۴۸ ساعت پول به حسابتان برگشت نخورد، آنگاه با پشتیبانی بانک صادر کننده کارت خود تماس بگیرید تا مغایرت برطرف شود.